Eerste weken in het ziekenhuis zitten erop - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Samantha Vogel - WaarBenJij.nu Eerste weken in het ziekenhuis zitten erop - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Samantha Vogel - WaarBenJij.nu

Eerste weken in het ziekenhuis zitten erop

Blijf op de hoogte en volg Samantha

30 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Voordat ik vertrok naar Zuid Afrika zei ik dat ik geen blog zou bijhouden. Ik zou toch vergeten om deze regelmatig bij te houden... Maar gezien het feit dat zoveel mensen graag updates willen, ben ik gezwicht voor deze site.

Eerder heb ik op Facebook verteld dat er drie Nederlandse studenten overvallen zijn op klaarlichte dag. Ik heb besloten om mijzelf hierdoor niet te laten tegenhouden om erop uit te gaan. Over het algemeen zijn de Zuid-Afrikaanse mensen super vriendelijk en gelukkig wonen ook hier meer goede dan slechte mensen. Wat wel raar is, is dat ik soms gewoon de enige blanke ben op straat of in een supermarkt, maar ik voel mij hierdoor niet minder op m'n gemak.
Wel hebben we een soort van afgesproken met de studenten onderling dat niemand na zonsondergang (17.45 uur) meer over straat gaat. Hier in Zuid Afrika geldt namelijk 'als je een crimineel de kans geeft om je te beroven, neemt hij deze kans ook'.

Gelukkig ben ik al wel twee weken bezig met mijn Co-schap chirurgie. Wat is het wennen aan de Zuid Afrikaanse manier van werken, alles gaat hier mega sloom en het lijkt wel of ik weer in de pre-historie ben beland qua techniek. De computers hier stammen uit het jaar kruik en ze hebben geen stuwbanden voor bloedprikken, maar gebruiken een handschoen die ze om de arm binden. Ook de operatiekamers waren een cultuurschok. De steriele jassen hier zijn van katoen en zijn gewoon in een papiertje met tape verpakt. En als een operatie-assistent iets onsteriels vast pakt, doet ze daarna haar handschoenen even in een bakje water en werkt ze gewoon verder met dezelfde handschoenen.

Ook zijn de ziekten die je hier tegenkomt heel anders dan in Nederland. Op de poli had bijna elke patiënt die wij zagen HIV, niet gewoon HIV maar ook de complicaties ervan. Patiënten worden hier veel later en minder goed geholpen dan in Nederland waardoor heel veel patiënten in een eindstadium van hun ziekte zitten. Gemiddeld moet een patiënt 3 maanden wachten om een poli afspraak te krijgen en hier op de poli geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Veel patiënten wachten meer dan 7 uur om een dokter te kunnen zien. Daarnaast hebben veel patiënten tuberculose, gewoon van de longen, of van andere organen in het lichaam (iets wat je in NL niet snel ziet).

Afgelopen weekend zijn we op safari geweest, dat was echt mega cool en dit weekend gaan we naar Johannesburg. Vanavond gaan we het nachtleven verkennen (van de stapavond afgelopen woensdag weet ik echt NIKS meer, dus vanavond doe ik ff rustig aan) en morgen gaan we een fietstour met gids door Soweto (sloppenwijk waar Nelson Mandela heeft gewoond) doen en daarna naar het Apartheidsmuseum. Zondag staat een muziekfestival in Pretoria op het programma, waar bijna alle studenten hier naar toe gaan.
Ook hebben we al leuke Zuid Afrikaanse studenten feestjes gehad hier en worden we voor elk nieuw feestje dat georganiseerd wordt uitgenodigd. Echt super aardige mensen en leuke feestjes zijn dat!

To be continued :-)

  • 30 Mei 2014 - 13:29

    Gaby:

    Sam wat leuk om dit zo te doen .Nog heel veel plezier in Zuid- Afrika

  • 30 Mei 2014 - 13:38

    Mama:

    Hej wijffie...

    Erg tof om t zo allemaal te lezen... ☺
    En tja betreft t zhuis enzo...
    Je bent ook in een heel ander land natuurlijk..
    Maar t zal vast een enorme ervaring zijn met alles wat je meemaakt en nog gaat beleven...!
    Blijf goed om je heen kijken en dat geldt natuurlijk ook voor de andere studenten...!
    Werk ze en have fun met de party's enzo...

    Groetjes en xx...
    Mama...

  • 02 Juni 2014 - 20:59

    Thea:

    Je beschrijft de veterinaire hygiëne uit de jaren 70. En in dat bakje water zal wel halamid zitten . Is goed om alles te ontsmetten . Handen en instrumenten en bij een darmperforatie gewoon de buikholte er mee spoelen. Werkte destijds prima.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 30 Mei 2014
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 2250

Voorgaande reizen:

14 Mei 2014 - 13 Augustus 2014

Co-schap chirurgie in Zuid Afrika

Landen bezocht: