Still alive! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Samantha Vogel - WaarBenJij.nu Still alive! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Samantha Vogel - WaarBenJij.nu

Still alive!

Blijf op de hoogte en volg Samantha

16 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn tweede blog, en ondanks de vele tripjes die we hebben gemaakt, is er niet veel veranderd in de tussentijd. Het ziekenhuis verandert eigenlijk weinig. Sommige dagen is er heel veel te doen, andere dagen sta je de helft van de tijd te niksen. Ondertussen ben ik op de SEH geweest en deze week ben ik bezig bij plastische chirurgie. Vandaag heb ik echt verschrikkelijke en stinkende wonden gezien, maar dat verbaast me niks aangezien ze hier vaak ook onsteriel werken. Ik bereid me alvast voor op de rest van de week in ieder geval...

Het weekend na mijn eerste blog zijn we naar Johannesburg geweest, waar we een fietstour door SoWeTo hebben gemaakt (de sloppenwijk in Joburg waar Nelson Mandela woonde). In het armste gedeelte van de sloppenwijk was het eerst wel even slikken; overal liggen bergen afval en over de geur zal ik het maar niet hebben… Wel was het heel schattig dat de kleine kinderen daar voor een klein stukje mee wilde rijden op je fiets, waar ze gewoon op klommen en wachtte totdat je met ze ging rijden. Echt super cute. Daarnaast was het ook goed om te zien dat de mensen daar arm zijn, maar tegelijkertijd wel tevreden met wat ze hebben. Niemand heeft daar ook maar een keer gebedeld o.i.d.
De dag erna zijn we naar de neighbourgoods market (place to be on saturdays) geweest, een plek waar je heerlijk eten kunt halen. 'S avonds hebben we een rugbywedstrijd gekeken (Joburg vs Pretoria), waar Pretoria al net zo hard ten onder ging als het Nederlandse mannen hockeyelftal in de finale gisteren…..

De week erna zijn we op vrijdag vertrokken naar Swaziland. Omdat alles in Zuid Afrika altijd super goed en vooral op tijd geregeld wordt, was het slechts een kleine moeite om ruim 4 uur om te rijden naar de dichtstbijzijnde locatie van Hertz autoverhuur om ons benodigde papieren op te halen om de grens over te steken. Eenmaal bij de grens aangekomen was het enorm hectisch, hadden we geen idee wat we wel en niet moesten doen en zijn we uiteindelijk Swaziland binnen gereden zonder onze paspoorten te laten zien (weten wij veel!). In Swaziland zelf hebben we een cultural village bezocht en een aantal leuke craft markets. Daarnaast zijn we naar een hotspring geweest en op de laatste dag zijn we wezen paardrijden in het safaripark. De terugweg beloofde nog een avontuurtje te worden, aangezien we de benodigde stempels niet hadden. Aan de kant van Swaziland deden ze echt ontzettend moeilijk, we waren 'illegaal' en blablabla. Uiteindelijk hebben we de stempels gekregen en zouden we het 'heel moeilijk' krijgen aan de kant van Zuid Afrika. Maar de jongen achter de desk vond het eerder grappig dat wij er een heel probleem van maakte….. we zijn dus weer veilig terug gekomen in Zuid Afrika :-)

Twee weekenden geleden zijn we weer in Johannesburg geweest. vrijdag zijn we de wedstrijd (Spanje-NL) gaan kijken in het Holland Heineken House, we hebben de boel hier lekker op stelten gezet na onze grandioze overwinning :-). De volgende dag zijn we in de buurt van ons hostel (Maboneng) gaan rondlopen, we hebben lunch gehad bij een Ethiopisch restaurant (ik ben er nog niet over uit wat ik ervan moet vinden) en zijn we naar een festival geweest. Vandaag zijn Sezai en Birte wezen skydiven, en na dit gezien te hebben vanaf de grond, ben ik er ook wel van overtuigd dat ik het ook wil gaan doen! Maar dat zijn plannen voor de langere termijn.

Afgelopen weekend ben ik naar Sodwana bay geweest met twee andere studenten. Deze plek staat bekend als een van de beste duikplaatsen in Zuid-Afrika en wij gingen hier heen om onze PADI Open Water te halen. Het begon bij aankomst al goed, ik moest namelijk beestjes weghalen uit de kamer van Mister X. Eentje daarvan was echt een MEGA MONSTER, gepantserd en al, met scharen als een schorpioen en het beest kon nog vliegen en springen ook. Al gillend heb ik het beest in een zakje gevangen en naar buiten gegooid, bah, wat een ranzig beest (maar niks vergeleken bij de kakkerlak van 5+cm die wij in ons guesthouse hadden). De volgende dag mochten we lekker aan de theorie beginnen en moesten we bewijzen dat we konden zwemmen door 200m aan baantjes te trekken en 10 minuten te watertrappelen. Je had er waarschijnlijk bij moeten zijn, maar we zijn bijna verdronken van het lachen om Mister X.
De theorie was gelukkig een peulenschilletje en nadat we alle skills in het zwembad hadden geoefend, gingen we toch ook echt de oceaan in. Tijdens de eerste duik ging mijn masker helaas kapot en moest ik al na 20 minuten weer naar boven. Gelukkig ging de tweede duik veel beter, hadden we na de skills nog genoeg lucht over om een beetje rond te zwemmen en vonden we een whitetip reef shark van 2m lang onder een rif!! Het was echt cool om zo'n beest in het echt te zien.
Ook de andere twee duiken gingen super goed, we hebben onder andere nog een rog gezien en heel veel verschillende soorten vissen natuurlijk. Helaas geen schildpad of manta rog, dus dat betekent dat ik nog een keertje moet gaan duiken hier :-) En op zondagochtend kregen we dan toch eindelijk het verlossende woord dat we ons certificaat hebben gehaald, jeeeej! Dat is in ieder geval weer iets wat ik van mijn bucketlist kan afstrepen.

Ik ga mijn best doen om wat frequenter mijn blog bij te houden, dan wordt het geen ongeorganiseerd zooitje misschien ;-)


See you lator alligator!

  • 16 Juni 2014 - 17:20

    Mama:

    Hej meis...

    Tof om weer wat te lezen...
    Betreft je avonturen in Zuid Afrika...

    Maak er verder een mooie tijd van...

    gr en xx mama...

  • 23 Juni 2014 - 20:30

    Yvonne Oude Alink:

    Leuk samantha om je bloq te lezen. Veel ondernemen dus. Groetjes uit Oldenzaal. Xx

  • 23 Juni 2014 - 20:30

    Yvonne Oude Alink:

    Leuk samantha om je bloq te lezen. Veel ondernemen dus. Groetjes uit Oldenzaal. Xx

  • 24 Juni 2014 - 20:27

    Gaby:

    hoi Sam

    Oma vond het heel leuk om de foto`s te zien en je blog te lezen ,ze glimt van trots als ze er over verteld.
    Ik kon alleen de foto`s op je blog niet zien dus heb ik fb er maar bij gepakt,hahahah.
    Geniet nog lekker van je 'mooie 'stage .

    Reis tip voor je rondreis straks met Walter samen ,Durban schijnt fantastisch te zijn en daar ligt ook nog de nederlandse A1grandprix overwinning van Jos Verstappen. Tis maar dat je het weet,hahahah
    liefs van ons allenen het meest van oma. <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Samantha

Actief sinds 30 Mei 2014
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 2249

Voorgaande reizen:

14 Mei 2014 - 13 Augustus 2014

Co-schap chirurgie in Zuid Afrika

Landen bezocht: